Opintoretken vaikutus luokkamme yhteishenkeen ja yhdessä oppimiseen

Aiheenamme on kirjoittaa blogiimme Tukholman matkasta ryhmäyttämisen ja yhteishengen näkökulmasta. Perinteisestikin tiedetään tai ajatellaan, että luokkaretket tai yhteiset tapahtumat ryhmäyttävät, parantavat henkeä porukassa ja tiivistävät luokkaa hyvin. Mielestämme yhteiset matkat vaikuttavat kuitenkin myös monella muullakin tavalla. Varsinkin ulkomaanmatkalle lähtiessä jokainen on innostunut ja motivoitunut toimimaan ja matkaamaan yhdessä. On mahtava tunne lähteä kotikaupungin ulkopuolelle saavuttavaan yhteistä määränpäätä pelkästään oman luokan tai ryhmän kesken.

Ryhmäkuva Omenahotellin edessä Torskgatanilla.

Ryhmäkuva Omenahotellin edessä Torskgatanilla.

Pohdimme aihetta ensin yleisesti, jonka jälkeen mietimme piirteitä ja asioita erityisesti meidän retkellämme, minkä jälkeen tuntui hienolta päästä matkalle yhdessä. Luokan kanssa kaksi päivää oleminen hyvin tiiviisti tutustuttaa luokkakaverit keskenään paljon suuremmissa määrin kuin koko lukukaudella on opittu toisiamme tuntemaan.

Yhdessä päätösten tekeminen opettaa jokaiselle yhteistyö- ja ryhmätoimintataitoja. Matkalla kaikki tehdään yhdessä, joten kaikkien kanssa pitää tulla hyvin toimeen. Luokkalaisten kesken pitää opetella kantamaan vastuuta toisista ja itsestä. Vastuu yhdistää ja saa tutustumaan ihmisiin, joiden kanssa ei normaalisti tule kouluympäristössä juteltua. Tutustuessa porukan tunnelma tiivistyy ja yhdessä tekemisen ja työskentelyn ilo kasvaa.

Yhteiset muistot ja kokemukset jäävät mieleen pitkäksi aikaa ja niiden muisteleminen ryhmäyttää porukkaa vielä matkan jälkeenkin. Kokemusten kautta huomaamme uusia piirteitä itsessämme ja ystävistämme. Opimme käytäntöjä ja olemistapoja, jotka toimivat juuri meidän oman porukan kesken. Matkalla ollaan vieraassa ja erilaisessa ympäristössä, jossa koulussa vakiintuneet roolit häviävät ja jokainen voi olla enemmän oma itsensä. Varsinkin ulkomailla, jossa jokainen on samalla lähtöviivalla, voi luokka unohtaa hetkeksi koulumaailman ja totutut tavat. Matkoilla luodaan oman porukan kesken myös uusia, mutta yhteisiä ystävyyksiä ja kontakteja, jotka yhdistävät ryhmää vielä pitkän aikaa. Ulkomailla oma luokka toimii myös pienenä tiiviinä yhteisönä, jossa jokainen on tärkeä. Ryhmää yhdistää esimerkiksi yhteinen kieli, koulu ja usein yhteiset päämäärät. Yhdistävät asiat luovat yhteishenkeä. Yhteishenki taas saa matkan toimimaan. Matkalla hyvän yhteishengen toimiessa luokka tiivistyy ja matka vaikuttaa koulussa olemiseenkin.

Mutta millaista todellisuudessa on olla porukkana liikkeellä?

-Yhdessä on iloista, mutta hermoja raastavaa!
Jokaista pitää odottaa, ottaa huomioon, auttaa ja kuunnella. Mutta loppujen lopuksi kaikista tuntuu, että vain itse olisi joutunut joustamaan kaikessa. Odotettu shoppailureissu hankaloituu kummasti, kun kymmenen ihmistä haluaa kaikki ehdottomasti omaan kauppaansa, eikä kenelläkään ole tarpeeksi kärsivällisyyttä odottaa muita. Kulkeminen oikeaan määränpäähän hankaloituu kummasti, kun kymmenen ihmistä haluaa mennä tiettyä ja omasta mielestä oikeaa reittiä kaupungin läpi, eikä kukaan uskalla luottaa toisen reittivalintoihin. Yhteisten suunnitelmien tekeminenkin hankaloituu kummasti, kun jokainen haluaa tehdä matkastaan ikimuistoisen, mutta jokaisella on omat käsityksensä hauskasta.

Alas tunnelbanaan.

Matkalla vaikeuksista ja vastoinkäymisistä selvitään kuitenkin yhdessä. Kinasteleminen kasvattaa luonnetta ja antaa mahdollisuuden nähdä ihmisistä uusia puolia. Riidoille on helppoa nauraa jälkeenpäin. Myös harhaileminen yhdessä on itse asiassa aika hauskaa ja lopuksi määränpään saavuttaminen saa yhteisen onnistumisen tunteen.

Ryhmässä toimiminen on tärkeää omata tulevaisuuden kannalta ja mikäs sitä paremmin parantaisi, kuin kuudentoista muun kanssa matkalle lähteminen. Luokkaretkillä voimme auttaa toisiamme hädän tullessa, kuten esim. lainata puhelinta tarvittaessa vaikkapa keskellä yötä. Ja totta kai isolla poppoolla liikkuminenkin on varmempaa ja turvallisempaa. Useimmiten joku (kunniaa Samulille) osaa aina neuvoa oikeaan suuntaan ja löydämme itsemme periltä, ehjinä.

Yhdistävyyteen juuri meidän matkallamme voidaan myös laskea vanha sanonta: ”Joukossa tyhmyys tiivistyy”. Kun joku saa typerän mutta mahtavan idean, kaikki muut innostuvat toteuttamaan sitä haaveenaan luoda muistoja. Joskus tällainen saattaa tuoda hankaluuksia, mutta yhdessähän me seuraukset kärsitään ja yhdessähän me niistä opitaan. Retkestä voimme ehkä myös oppia, että vanhan sanonnan voi kääntää toisinpäin: ”Tyhmyys tiivistää joukkoa”. Mokillekin nauretaan yhdessä, eikä ilman niitä iloisetkaan hetket tuntuisi niin hyviltä!

Luokkaamme yhdisti myös ruotsalaisessa koulussa vieraileminen ja siellä yhdessä englanniksi esiintyminen. Kun jokainen osaa vähän jotakin, niin yhdessä osaamme kaikkea. Matkalle lähdemme yhdessä, siellä olemme yhdessä ja takaisinkin vielä tulemme yhdessä, miksei siihen sitten panostettaisi. Ryhmäytymisen kannalta tärkeintä luokkamme mielestä oli vapaa-aika, jolloin saatoimme tutustua kunnolla. Luokkaretket siis selkeästi yhdistävät luokkia ja näin myös me voimme sanoa, että yhdessä saimme paljon aikaan ja matka oli jokaiselle onnistunut.

– Mielestämme myös koululle jääneiden yhteishenki parani pienemmässä porukassa. On usein helpompaa tutustua, kun oma pikkuporukka ei olekaan kokonaisena paikalla, vaan itse astuu totutun ulkopuolelle ja viettää aikaa koulussa muidenkin kanssa.

Ryhmässä yhdessä.

-by: Tessa, Veeti, Paavo.
Kuvat: Tessa Lehtonen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s