Saksan opintomatkan ajatuksia

Moikka moi! 30.12 kolmelta yöllä starttasi matka Saksaan. Pieni jännitys oli vatsassa koko matkan ajan Fuldaan asti, sillä kyseessä oli ensimmäinen matkani ilman vanhempiani. Fuldan rautatieasemalle saavuttuamme bussi-, lento- ja junamatkan jälkeen näimme ensimmäisenä hostimme. Olimme tutustuneet isäntäperheisiimme jo ennen matkaa niin sähköpostin kuin Whatsappin välityksellä. Ensimmäinen päivä meni lähinnä tutustuessa toisiimme sekä Fuldaan.

Sain asua nämä neljä päivää noin 17 kilometrin päässä Fuldasta pienellä alueella, olimme kolmen Saksan maa-alueen rajalla. Tällä alueella oli maatiloja, kirkko sekä tyypillisesti talot sijaitsivat metrin päässä toisistaan. Host-perheelläni oli kolmikerroksinen talo, jonka alakerrassa asui isovanhemmat ja kahdessa ylimmässä kerroksessa asui host-perheeni. Kodissa oli kieltämättä kylmä verrattuna suomalaisiin koteihin, sillä lämmitys suljettiin yleensä huoneista sieltä lähdettyä. Siksi talossa oli paljon ovia eri huoneisiin, joita pidettiin kiinni lämmön säilyttämiseksi. Talossa ei ollut lattialämmitystä niin kuin Suomessa, joten sisällä kuljettiin kengät jalassa.

Toisena päivänä lähdimme Frankfurtiin junalla. Luvassa oli kaksi yritysvierailua: pörssiin ja Deutsche Bankiin. Ensimmäisenä menimme pörssiin. Sinne saavuttuamme pääsimme sisään passin näytön ja turvatarkastuksen jälkeen. Pörssissä käynti oli hieno kokemus, sillä tällä kertaa se ei vain näkynyt televisiossa ja pääsi myös itse seuraamaan numeroiden täyttämiä seiniä. Kuitenkin esittely pörssistä oli valitettavasti saksaksi, mutta ihanat hostimme yrittivät parhaansa mukaan kääntää meille englanniksi kaiken. Toinen yritysvierailu oli englanniksi, joten pystyimme osallistumaan tähän hyvin. Se kertoi enimmäkseen pankkien synnystä ja niiden määristä. Myös yhdeksi puheen aiheeksi muodostui Nutellan valmistus mitä saksalaiset useimmiten käyttävät leivän päällä. Yritysvierailuiden jälkeen jäimme vielä shoppailemaan Frankfurtiin. Kaupunki muistutti mielestäni silhuetiltaan New Yorkia, kaupungissa on paljon tornitaloja. Frankfurt tuntui eri maalta kuin Fulda.

Kolmas päivä lähti käyntiin aikaisin aamulla, sillä kyseessä oli saksalaisten lukujärjestyksen mukainen koulupäivä koulussa. Koulu alkoi jo 7.50 ja bussimatka koululle kesti noin 45 minuuttia, joten lähdimme ennen seitsemää bussilla kouluun. Koulun luokat ja tunnit oli hyvin ”vanhanaikaisia”, sillä tekniikkaa luokissa ei ollut ja opettajilla oli käytössään vain tyhjä pöytä, sekä liitutaulu, siksi muutama opettaja kantoi mukanansa tykkiä sekä läppäriä. Koululaisilla oli koulukirjat, jotka he saivat koululta. Muistiinpanot ja tehtävät tehtiin kaikista aineista mappeihin, jotka olivat oppilailla ihan täynnä, sekä painavia. Mapit eivät mahtuneet reppuun tai koululaukkuun, joten niitä joutui kantamaan koko koulupäivän kädessä. Tuntien aikana oli lyhyt tauko, jolloin oli mahdollisuus käydä vessassa. Tauot sekä tuntien loput ilmoitettiin kellon soitolla. Koulussa oli meidän lukiosta poiketen myös todella nuoria opiskelijoita, jotka varmaankin olisi meidän koulujärjestelmän mukaan vielä alakoulussa. Eli koulussa oli hyvin eri-ikäisiä opiskelijoita. Koulussa ei ollut ilmaista kouluruokaa, mutta sieltä oli mahdollista ostaa välipalaa tai lämmintä ruokaa. Hostini kanssa teimme jokaiselle päivälle illalla eväät, joten meidän ei tarvinnut ostaa ruokaa koululta.

Vietimme paljon aikaa porukalla saksalaisten hostien ja muiden suomalaisten kanssa ja Fuldan joulutorikin tuli kierrettyä useaan otteeseen. Saksan reissu antoi minulle ikimuistoisia kokemuksia, hyviä muistoja, sekä hyviä uusia ystäviä joihin olen pitänyt vieläkin yhteyttä matkan jälkeen. Saksalaiset ottivat myös hyvin meidät mukaan juttuihinsa ja tulimme kaikki yllättävän hyvin toimeen. Heitä on jo ikävä, joten toivottavasti he kaikki pääsevät tulemaan ensi syksynä vierailulle Suomeen!

Teksti ja kuvat: Julianna Perttala.